Международная конференция по языку идиш в Черновцах


6 – 10 אויגוסט 2018: ייִדישע וויסנשאַפֿטלעכע קאָנפֿערענץ אין טשערנאָוויץ


פֿונעם 6טן ביזן 10טן אויגוסט 2018 וועט אין טשערנאָוויץ (הײַנט אוקראַיִנע) פֿאָרקומען אַ וויסנשאַפֿטלעכע קאָנפֿערענץ וועגן ייִדישער שפּראַך און קולטור, אָפּצומערקן דעם 110סטן יובֿל פֿון דער היסטאָרישער טשערנאָוויצער קאָנפֿערענץ פֿאַר דער ייִדישער שפּראַך.



די אָרגאַניזאַטאָרן:

-​ העברעיִשער אוניווערסיטעט אין ירושלים;

-​ אינטערנאַציאָנאַלער ייִדיש־צענטער בײַם ייִדישן וועלט־קאָנגרעס (ווילנע);

-​ קיִעווער אינסטיטוט פֿאַר ייִדישע פֿאָרשונגען בײַם נאַציאָנאַלן אוניווערסיטעט «קיִעוו־מאָהילאַ־אַקאַדעמיע»;

-​ טשערנאָוויצער נאַציאָנאַלער אוניווערסיטעט א»נ פֿון יורי פֿעדקאָוויטש;

-​ טשערנאָוויצער שטאָטראַט;

-​ טשערנאָוויצער מוזיי פֿאַר געשיכטע און קולטור פֿונעם בוקאָווינער ייִדנטום.



דער פּראָיעקט ווערט אונטערגעשטיצט פֿון:

— אייראָפּעיִש־אַזיאַטישער ייִדישער קאָנגרעס;

— אינטערנאַציאָנאַלער ייִדיש־צענטער בײַם ייִדישן וועלט־קאָנגרעס;

— ועד (אַסאָציאַציע פֿון ייִדישע קערפּערשאפֿטן און קהילות) פֿון אוקראַיִנע;

— פֿונדאַציע «אוקראַיִניש־ייִדישע באַגעגעניש».



די פּראָגראַם פֿון דער קאָנפֿערענץ
 וועט אַנטהאַלטן די פֿאָלגנדע טעמעס.

1.​ אַנטוויקלונג פֿון ייִדישע ליטעראַטור, טעאַטער, קינאָ און פּרעסע (1908 – 2018).

2.​ טענדענצן פֿון דער אַנטוויקלונג פֿון דער ייִדישער שפּראַך אין משך פֿונעם לעצטן יאָרהונדערט (פֿונקציאָנעלע סטילן, לעקסיק, פֿראַזעאָלאָגיע, גראַמאַטיק, אויסלייג).

3.​ ענדערונגען אינעם סטאַטוס פֿון דער ייִדישער שפּראַך נאָכן יאָר 1908.

4.​ עיקרדיקע צענטערס פֿון דער ייִדיש־פֿאָרשונג אינעם 20סטן יאָרהונדערט אין ראַטן־פֿאַרבאַנד, פּוילן, פֿאַראייניקטע שטאַטן און מדינת־ישׂראל. די ראָלע פֿון דער ייוו»אָ.

5.​ ייִדיש אין טשערנאָוויץ נאָכן יאָר 1908. «שול־פֿאַראיין». אָנגעזעענע ליטעראַרישע פֿיגורן.

6.​ ייִדיש בעתן און נאָכן חורבן.

7.​ ייִדיש און העברעיִש אין מדינת־ישׂראל.

8.​ ייִדיש אין חסידישע קרײַזן.

9.​ ייִדיש־אונטערריכט: צוגענג, רעסורן און מעטאָדן.

10.​ אָנווענדונג פֿון קאָמפּיוטערײַ אין דער ייִדישער לינגוויסטיק.

11.​ ייִדיש אַלס אַ לעבעדיקע שפּראַך אינעם 21סטן יאָרהונדערט. ייִדיש און מאָדערנע מעדיע־מיטלען.

12.​ ייִדישע פֿאָרשונגס־פּראָיעקטן נאָכן יאָר 1908: ווערטערביכער, גראַמאַטישע באַשרײַבונגען, ליטעראַטור־פֿאָרשונגען, האַנטביכער און ביבליִאָגראַפֿישע רשימות.



די אַרבעט־שפּראַכן פֿון דער קאָנפֿערענץ 
זײַנען ייִדיש, ענגליש, אוקראַיִניש און רוסיש.

עס ווערן פּלאַנירט עקסקורסיעס אין טשערנאָוויץ און געוועזענע חסידישע שטעטלעך אין דער סבֿיבֿה, װי אױך אַ רײַכע קולטור־פּראָגראַם.

די אָנטיילנעמערס וועלן באַזאָרגט ווערן מיט כּשר עסן, אויב נייטיק.

די אָרגאַניזאַטאָרן וועלן דעקן אַלע הוצאות (האָטעל, שפּײַז, קאָנצערטן, עקסקורסיעס, עראָפּלאַן/אײַזנבאַן־בילעטן) די אָנטיילנעמערס, וועמענס רעפֿעראַטן וועלן באַשטעטיקט ווערן פֿון דער קאָמיסיע.

שיקט ביטע צו אײַער אָנמעלדונג (דעם טיטל פֿונעם פֿאָרגעלײגטן רעפֿעראַט און זײַנע טעזיסן אין קורצן) ניט שפּעטער פֿונעם 20סטן מאַי 2018 אויף דעם בליצפּאָסט־אַדרעס: wmoskovich@gmail.com

אויב אײַער אָנמעלדונג וועט באַשטעטיקט ווערן (וועגן דעם וועט געמאָלדן ווערן באַזונדערס), וועט איר געבעטן ווערן צו שיקן דעם פֿולן טעקסט פֿונעם רעפֿעראט ביזן 29סטן יוני 2018.

דער רעגיסטראציע־צושטײַער איז 200 דאָלאַר. אין געוויסע פֿאַלן זײַנען מעגלעך הנחות און סובסידיעס.

 

דער אָרגאַניזיר־קאָמיטעט פֿון דער קאָנפֿערענץ: פּראָפֿעסאָר וו. מאָסקאָוויטש, ד»ר מ.
יושקאָווסקי, ל. פֿינבער
ג

 

יש מצב הפוך, שכמות קטנה מאוד של גרעינים, יותר קשים יחסית לרוב גרעינים שבתוך האבן, ישרטו צעדים של סכין ויקלקלו אותם. הרבה מקרים שבתוך האבן נמצאים גרעינים גדולים ומאוד קשים, שנקראים «פיריט». פיריט שנמצא באבן, אפילו בכמות מאוד קטנה, עושה בעיות רציניות בהשחזה. בשביל לגלות פיריט באבן צריך להסתכל על שטח של אבן כשהיא מול העיניים ובזווית למקור אור. אם באבן יש פיריט, הוא ינצנץ, ואבן כזאת צריך לפסול להשחזת סכיני שחיטה.

 אפילו שריטה קטנה על האבן יכולה לקלקל את צעד וחוד.

רצוי שמשקל של האבן יתאים למשקל של סכין ויתאים לכוח שיש בידיים של שוחט. הכי נוח להשחיז סכין גדולה על אבן יחסית גדולה וסכין קטנה על אבן יחסית קטנה. בכל מקרים, לשלב האחרון של ליטוש סכין כדאי לבחור באבן יחסית קלה, בגלל שיד שהתעייפה בהשחזה קודמת תחזיק את האבן אחרונה לא טוב אם האבן תהיה כבדה. אצל כל בנאדם כוח ידיים שונה ומה שלבנאדם אחד ייחשב אבן כבדה מאוד, לבנאדם אחר האבו תהיה קלה מאוד, וצריך לבחור את האבנים לפי משקלים מתאימים לכל מקרה ומקרה. ובכל זאת צריך שהאבן האחרונה תהיה יחסית קלה, ולפעמים בשביל זה מוצדק לחתוך את האבן.

צילום… אשר גדולה לסכין של בהמה גסה

צילום… אשר קטנה לסכין של עופות.

 

אם אנחנו נעשה תנועות שוות באלכסון, אז נוכל לראות, שבהתחלת תנועה אחת מסופים??? של צעד תהיה מונחת על האבן, וסוף??? שני של צעד יהיה באוויר, בלי מגע עם אבן. בסוף תנועה על האבן יהיה מונח סוף שני, וסוף ראשון של צעד יהיה באוויר ולא על האבן. גם בהתחלה וגם בסוף של תנועה אחד מסופים של צעד יהיה מונח על אבן. אמצע של צעד תמיד יהיה על אבן, וזה אומר שאבן תשחיז יותא את אמצע של צעד ??? וזה יעשה «בטן» פנימית, צריך לעשות מדי פעם תנועות השחזה מיוחדות על סופים של צעד של סכין.

צילום… בטן פנימית

אם אנחנו לא מתכופפים מפרק של כף יד בשביל שתנועה של סכין תהיה בדיוק במגביל לאבן, אז

83

אנחנו מעבירים אחד או שני סופים של סכין במעוגלת??? וסופים של חוד יעברו על האבן יותר מאמצע, ואנחנו נקבל «בטן» חיצונית על החוד. «בטן» חיצונית אפשר לקבל אם אנחנו נלחץ בהשחזה יותר על סופים של צעד, בגלל שבהתחלה ובסוף תנועות השחזה, שטח השחזה אצל סופים של חוד, כי הם רק חלק מהחוד???, תהיה פחות משטח של אמצע של חוד??? על האבן, ובאותו כוח לחיצה של היד על סכין, כוח לחיצה על סופים של חוד יהיה יותר מכוח לחיצה בפועל על אמצע של חוד???

צילום… בטן חיצונית.

בשביל לבדוק אם חוד??? של סכין ישר, צריך להניח חוד של סכין על משהו שטוח בצורה מושלמת

84

עם צבע שחור ומאוד קשה, כמו פלסטיק שחור, קשה וישר, להחזיק סכין על פלסטיק מול עיניים על רקע קיר לבן ולהסתכל אם באיזשהו מקום של מגע פלסטיק עם חוד לא עובר אור מקיר לבן.

צילום… בדיקת חוד על ישירות.

לצורך קבלת יחידות של תם??? על כל אורך של חוד???, צריך להעביר סכין על אבן במהירות, בתנועה אחת מקצה לקצה.

На странице 84 я ничего не понял… В чем разница между «ход» и «хоод». Что такое «хоод»?

85

יש מקרים שבבדיקת סכין אפשר להצביע על מקום בו מרגישים שמשהו לא בסדר. כל חוד וצעדים בסדר גמור, אבל לבודק יש הרגשה שרוח רעה מסתובבת על חוד. אם שוחט מנוסה לא מצליח אף פעם להעמיד את הסכין כמו שצריך, ואין לזה שום סיבה גשמית, אז כנראה שמישהו מבעלים קודמים עשה עם סכין זאת מעשה מאוד לא טוב. סכין כזאת צריך להשמיד ובשום מקרה לא להשאיר. אם שוחט לא מצליח להעמיד סכין רק במקרה הזה, ולא תמיד, וזה בלי שום סיבה גשמית, אז זה אומר שזה מעשים או מחשבות לא טובים של שוחט מסתובבים על חוד או צד. צריך לעשות חשבון נפש, תשובה ולעלות ברוחניות.

86

אחד מהמורים שלי, הרב גד פיניש מאשקלון, מומחה גדול לגלות רוח רעה בבדיקת סכיני שחיטה, הוא לא מעביר סתם ציפורן על סכין. בבדיקה הוא נכנס כולו עם הלב בתוך צעדים וחוד ומסתובב שם קצה לקצה בכל זוויות, בכל מקומות. כדאי לראות איך הוא בודק וללמוד ממנו. רוצה להוסיף שלפי דעתי, לטבול במקווה בבוקר לפני שחרית – חובה לכל שוחט. טבילה תעזור לשוחט בעלייה רוחנית.

רק ששוחט לא יפחד מכאב במקרה שהוא ייחתך בידיו. הוא באמת יכול להצליח לא להיחתך.

אם מאיזושהי סיבה שוחט לא בטוח שהוא יוכל להניח בירידה חוד עם כל ארכו על האבן בשביל להשחיז, אז למדתי מאחד המורים שלי, ערן מאשקלון, שאפשר בהתחלה להוריד סכין על האבן על ??? אחר כך להניח סכין על דופן ולאט להעמיד את הסכין על צדע בזווית הרצויה ולהתחיל להשחיז. בשיטה זאת אפשר לעשות הכל בעדינות ולא לתת מכה על החוד.

בסופו של הפרק הזה רציתי להזהיר את הקורא מלקבל מידע שבספר, כהלכה מסיני. לדוגמא, באבנים יפניות שני צדדים של אותה אבן יעבדו אחרת, אפילו שכבות של אותה אבן יעבדו אחרת. לקוטיגול בלגי יש כמה סוגים וגם הם יעבדו לא אותו דבר. יש גם כמה סוגים של אשר. יש ביניהם שיותר משחיזים, ויש שיותר מלטשים ויכולים לעשות עבודה אחרת במקרים שונים, כך כל אבנים. 88

חוץ מזה אותה אבן תעבוד אחרת עם פלדות שונות, ויכול להיות שעם איזושהי פלדה איזושהי אבן בכלל לא תעבוד, ועם סכין מפלדה אחרת אותה אבן יכולה לתת תוצאות נפלאות. משחיז על אבן עם קצפת עם דילולים אחרים, תוצאות יהיו שונות. להפעיל כוחות לחיצה שונים, אנחנו גם נקבל תוצאות שונות. נשים על אותה אבן קמק (נוזל מריחה וקירור) שונה, גם נקבל תוצאות שונות. יש עוד הרבה מאוד תכונות??? שמשפיעות על התוצאה בעמידת סכיני שחיטה.

89

ככתוב בספר, זה מידע, שעוזר להבין על מה שקורה בהשחזה ויחד עם זה לבחור מה שצריך למקרה מסוים של השחזה ולבחור שיטות השחזה מסוימות, צריך לכל מקרה מסוים לפי ידע שלמדתם בספר. הידע שבספר התמלא במידע חדש  וכך בלי סוף, ונעבור ממורה לתלמידיו, מפני שללמוד אומנות עמידת סכיני שחיטה בלי מורה זה כמו לעבור יער ענק בלי נווט, ושבידע הזה יעלה רמה של השחזת סכיני שחיתה ויעזור בזה להעלות רוחניות של עם ישראל.

ברוך אתה    מלך הע ולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו על השחיטה.

 

 

Оставить ответ

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *